2021-06-18

Opvliegers, hoe houd je ze onder controle?

vrouw ventilators.jpegOpvliegers zijn wel een van de bekendste en verafschuwde overgangsklachten
Er worden vaak ook nog eens grapjes overgemaakt, maar echt grappig is het natuurlijk niet. Een opvlieger komt altijd op het verkeerde moment, net tijdens je presentatie, een belangrijke afspraak of je eerste date. Ongeveer 70% van de vrouwen krijgt last van opvliegers, de meeste na de menopauze. Meestal heb je 1 tot 2 jaar last van opvliegers, maar sommigen wel 10 jaar of langer…. en sommigen komen er nooit van af. Niet lekker opbeurend….

Hoe ontstaat een opvlieger?
Het is nog steeds niet helemaal duidelijk hoe een opvlieger veroorzaakt wordt. Maar een belangrijk mechanisme bij opvliegers is een verstoorde thermoregulatie. In onze hersenen, in de hypothalamus om precies te zijn, zit het temperatuurcentrum. Het geslachtshormoon oestrogeen speelt een rol bij het reguleren van de temperatuur. Doordat de hormoonbalans verstoord is, wordt de temperatuurregulatie ontregeld.

Het temperatuurcentrum regelt de temperatuurregulatie. Wanneer je een heel erg warme ruimte binnenkomt of heel actief sport gaat er een seintje naar het temperatuurcentrum, het lichaam wordt nl. wat warmer. Het lichaam wil niet oververhit raken dus wil het lichaam om zo snel mogelijk de warmte kwijtraken. Dit doet ze door te zweten en door het uitzetten van de bloedvaten in de huid.

Doordat het temperatuurcentrum is ontregeld reageert het heftig op een hele kleine stijging van de lichaamstemperatuur (0,1 of 0,05 graden). Normaal gesproken is er geen reactie bij een stijging of daling van 0,2 graden. Maar nu ga je erg zweten en krijgt een rode warme huid, dit is meestal in het gezicht, nek, borst en op de rug. Bij sommigen loopt het zweet in straaltjes naar beneden. Erg vervelend.

Ook blijkt stress opvliegers uit te lokken
Bij stress, die kan zelfs een gedachte aan iets stressvols zijn of een bepaald voedingsmiddel, gaat er een seintje naar de hersenen. Het lichaam wil in actie komen, vechten of vluchten. Je bloeddruk gaat omhoog zodat er bloed naar jouw spieren gaat, hogere hartslag, snellere ademhaling…. Je lichaam wordt iets warmer en voilà een opvlieger!

Je leefstijl aanpassen is een heeft een gunstige invloed op jouw hormoonbalans! En kan opvliegers verminderen.
• Eet gevarieerd en eet onbewerkte voeding (dus geen pakjes en zakjes)
• Drink dagelijks minimaal 1,5 liter water
• Eet geen toegevoegde suikers meer, overgewicht en insulineresistentie verergeren opvliegers. Frisdrank en vruchtensappen zitten er vol mee!
• Beperk alcohol en koffie, ze kunnen opvliegers uitlokken
• Beweeg dagelijks
• Ga flexibel om met stress
• Stop met roken

Heb je toch wat hulp nodig bij het aanpassen van je leefstijl?
Neem dan vrijblijvend contact met mij op, dan kunnen we kijken wat de mogelijkheden zijn. Je kunt het contactformulier versturen, maar bellen, appen of bericht via Messenger kan natuurlijk ook.

Admin - 15:06:19 | Een opmerking toevoegen

Opmerking toevoegen

Fill out the form below to add your own comments

To reduce automated spam, this function is protected with a captcha.

This requires content from the third-party provider Google to be loaded and cookies to be stored.



E-mailen
Bellen
Map
Info